Wednesday 22 July 2015

Manfaat kain perca/ lebihan kain

Assalamualaikum semua.. lama juga yer sy bercuti.. Alhamdulillah tempahan raya berjaya disiapkan on time.. walaupun ada delivery on pagi raya tu.. hehehe.. nasib baik kakak ipar dok sebelah rumah jer.. kalau jauh, tak berbaju raya lah gamaknya.. masih ada beberapa helai tudung dan juga blouse yang masih on Q.. Insya Allah dok tengah kumpulkan semangat menjahit setelah sekian lama bercuti raya..

Ok, today saya nak bercerita pasal kain perca.. tailor dan kain perca memang tak dapat dipisahkan.. ewah.. dah macam perli bahasa dah ek..kebiasaannya kalau kalau kain perca tu besar dan masih banyak, saya akan pulangkan balik pada tuan punya kain.. terpulanglah tuan punya kain sama ada nak simpan atau pun buang.. ada juga customer yang pulangkan balik perca atau lebihan kain pada saya.. dengan alasan mereka tak tau nak buat apa dengan perca kain tersebut..

Sebenarnya, banyak benda yang kita boleh buat dengan perca kain.. contohnya macam tote bag, anak patung, purse, brooch, headband.. ishk.. memang banyak lah..  atas kita jer macam mana nak manfaatkan perca-perca kain tu..

Ini adalah contoh kain perca yang telah saya manfaat kan.. comel jer tengokkan.. uols yang mana ada kain perca banyak sangat tu dan tak tau nak buat apa dengan kain perca tu, boleh lah cuba manfaatkannya sekarang.. mana tau kan boleh jadi sumber pendapatan sampingan..





Gambar yang terakhir tu, gambar anak dara saya dengan set baju dan kain duyung.. jangan tak percaya, baju dan kain tu saya gunakan kaen lebihan buat tudung (chiffon amboss dan lycra printed)... asalkan ada kehendak, semua pun akan jadi.. selamat bermanfaatkan perca semua..

2 comments:

Unknown said...

cantik dan creative .terima kasih atas perkongsiannya.saya sekeluarga ambil yg haq sahaja.lain2 tiada.Dulu kini dan selamanya.

zarinah saat said...

silakan..