Wednesday 8 July 2015

Cara saya ambil ukuran baju kurung (tanpa pola)

Salam 22 Ramadhan semua.. kali ini saya nak kongsikan cara saya ambil ukuran untuk membuat baju kurung.. ukuran berdasarkan baju contoh yang customer bagi.. tanpa pola yer.. kenapa tak ada pola.. hurmmm.. sebab, saya belajar pun tanpa pola.. bukan sebab terer tau.. okay, kita sambung macam mana untuk mengukur yer.. now, sila bentangkan baju kurung (contoh) anda..

Ukuran bersih perlu diambil terlebih dahulu sebelum menambah ukuran basi yer..

Formula : Ukuran bersih+basi kiri+basi kanan/basi atas/basi bawah.. biasanya ukuran basi saya standard kan 1/2 inci untuk badan dan tangan.. manakala ukuran basi untuk kelim bawah baju dan bawah tangan, saya ambil 1 inci..

Kalau blur atau pun kurang paham atau pun tak paham atau pun tak tau apa itu ukuran basi, anda boleh terbalikkan baju kurung contoh tu dan anda akan dapat lihat kain lebihan jahitan.. dalam erti kata lain, kain yang dah kena jahit tepi tu.. ha.. itulah namanya kain basi.. ataupun kain lebihan dalam..

Sebagai contoh :-

Bahu : 16" + 1/2" + 1/2" : 17"
*Labuh baju : 37" + 1" : 38"
Panjang tangan : 19" + 1/2" + 1" : 20 1/2"
Lebar tangan atas : 8" + 1/2" : 8 1/2"
**Lebar tangan bawah : 7" + 1/2" : 7 1/2"
***Labuh Pesak : (Labuh baju - panjang tangan atas + 1/2 + 1)
Pesak atas : 3" + 1/2" + 1/2" : 4"
Pesak bawah : 4.25" + 1/2" + 1/2" : 5.25"
Kekek : 3.25" + 1/2" + 1/2" : 4.25" persegi

*Labuh baju dikira tanpa sambungan atas bahu. Kalau bahu bersambung, tambahkan lagi 1/2" yer..
**Selalunya saya akan kuragkan lebar tangan bawah sebanyak 1".
***Selepas potong bahagian badan dan tangan, saya akan letakkan bahagian tangan dia atas badan. Selepas itu baru saya akan ambil ukuran untuk labuh pesak.

Satu tips nk bagi untuk anda semua.. kalau kita nak hantar kain baju kita untuk jahit tepi di kedai jahit, pastikan lebihan basi untuk semua dilebihkan.. bukan apa, takut orang yang jahit tepi tu terlajak.. 

Sekian untuk entri kali ini.. Selamat mencuba semua..

No comments: