Wednesday 17 February 2016

Jom jahit chunky beads

Assalamualaikum.. perghh... lama sungguh tak jenguk pondok ni... habis semua berabuk.. minta maaf semua.. ada komen yang saya belum berjawap pun.. tak sangka juga sebenarnya.. diam tak diam blog saya yang tak semenggah ni dah mencecah 3000 views.. Alhamdulillah.. apa yang ada pada diri ini sebaik mungkin akan di kongsi bersama..

Untuk mengubat kerinduan semua, sambil mengemas blog.. saya kongsi kan cara dan sedikit tip untuk menjahit chunky beads di baju anda..

Mungkin cara saya berbeza dengan cara kakak2 senior yang memang terror menjahit manik ni.. apa yang pasti saya selesa dan yakin dengan cara saya.. buat anda yang ingin nampakkan baju anda lebih menyerlah dan comel, sila lah cuba yer..


(Peralatan dan bahan)

Mula-mula sediakan design atau patern dan peralatan asas yang diperlukan.. double tape, gunting dan sudah semestinya chunky beads.. untuk melekatkan chunky beads ke fabrik, saya lebih suka menggunakan double tape jer.. sebab kalau susunan manik-manik tu tak menepati citarasa saya, saya masih boleh meminda mana-mana manik ke paten yang saya nak tanpa meninggalkan apa-apa kesan pada fabrik.. tapak chunky beads ni licin dan saya tak galakkan langsung untuk menjahit terus pada fabrik.. ok kita sambung ek..




Kemudian double tape dibelah memanjang.. tak kisah lah saiz apa sekali pun.. asalkan dibelah panjang untuk memudahkan kerja.. kepanjangan double tape yang nak dibelah tu ikut pada masing-masing..



Bentangkan belahan double tape tadi dengan permukaan yang bergam keatas dan susunkan chunky beads diatasnya.. ini cara mudah dan cepat yang saya praktikkan.. so, tak perlu lah nak potong double tape tu kecil-kecil, lepas tu tampal satu persatu atas manik tu kan..


Bila permukaan gam double tape tu dah penuh, boleh lah kita guntingkan tape tadi satu persatu mengikut bentuk chunky beads tersebut.. perkemaskan lebihan tape yang ada pada tapak chunky beads tu..


Taraa.. macam ni lah kejadiannya yer..


Now, chunky beads dah ready nak ditampal pada fabrik ikut design atau patern yang kita nak buat tadi.. tampalkan beads terlebih dahulu dan kemudian jahit.. Insya Allah hasilnya memuaskan.. selamat mencuba..


Zarinah Saat
018-2204 258

7 comments:

areinazlan.blogspot said...

Cantik la..time ksh kngsi ilmu..tringin nk menjaht chunky beads..

zarinah saat said...

tq sis.. jom jahit chunky beads.. kita kasi upgrade baju lama..

Anonymous said...

Cara2 jahit dia mcm mne ? Boleh tunjuk kan x ?

zarinah saat said...

cara jahit macam biasa.. pakai benang 4 urat sekali ikat atau 2 urat benang tp 2 kali ikat utk jahitan yg lebih kuat dan kemas.. insya allah sy tunjuk di lain entri..

PRODUK KECANTIKAN DAN KESIHATAN said...

Salam akak...kalau letak gam double tape tu, nanti basuh da keluar bekas gam x?

PRODUK KECANTIKAN DAN KESIHATAN said...

Salam akak...kalau letak gam double tape tu, nanti basuh da keluar bekas gam x?

zarinah saat said...

salam adek.. so far tak ada masalah gam keluar.. double tape tu sebagai sokongan masa nak jahit.. tak ada lah nanti beads tu lari..