Monday 28 December 2015

Pola kain kipas belakang

Assalamualaikum.. rupanya jenuh juga nak dapatkan masa untuk berblog ni yer.. sambil-sambil menjahit, saya cuba sedaya upaya saya untuk mengemaskini blog ni supaya yang sunyi sepi..

Suatu malam saya dapat sms daripada kakak ipar, bagi tahu anak saudara saya terpilih untuk jadi pengawas di sekolah.. disebab kan anak saudara saya tu bersaiz XL, makanya kain pengawas yang berkipas belakang tidak ada dijual dimana-mana.. dek kerana itu saya ditugaskan untuk membuat kain kipas belakang untuk dipakai di sekolah nanti..

Alkisahnya.. saya nak berkongsi bagaimana cara saya membuat kain kipas belakang ni..


4) cantum 2 bahagian kain B, kiri dan kanan.. mulakan jahitan 8" daripada pinggang untuk kemasan zip.. jahit lebihkan 1" daripada paras lipatan kain @ kipas kain..

5) pasang zip pada kain B macam biasa

6) susun lipatan kain kiri dan kanan, dan peniti kan

7) jahit 3 segi pada bahagian tengah lipatan kain @ kipas kain

8) matikan jahitan pada kiri dan kanan lipatan kain @ kipas kain

9) jahit lurus pada bahagian dalam lipatan kain untuk memudahkan kerja-kerja menggosok nanti

10) cantum kain A & B..

11) kelim 1/2" kain bawah

12) kain yang dah siap cantum depan dan belakang di lipat 2 kali dan tandakan tempat (snip) untuk dart dikain

13) jahit dart 4 tempat

14) pasang pinggang kain..nanti saya update cara nak pasang pinggang di lain entri..

15) pasang cangkok di belakang kain

16) dah siap..

So, selamat mencuba untuk anda-anda semua..

Zarinah Saat
018-2204 258

3 comments:

Inspirasi jahitan hamidah burham said...

Terima kasih zarinah saat kerana berkongsi ilmu ini. Sangat membantu. Good job!

zarinah saat said...

Terima kasih Pn Hamidah sudi menyinggah ke pondok buruk saya ni.. the more we share, the more we get..

Unknown said...

Tq...semoga Allah swt memberi ganjaran pahala...aaminn...