Thursday 17 December 2015

Princess Dress

Assalamualaikum.. lama nya tak bersiaran dari pondok ni kan.. biasa lah.. hujung-hujung tahun.. banyak yang nak kena selesaikan.. baik apa sekalipun..

Entri kali ini, pon saya tak nak cakap banyak.. apa yang saya nak bagi tahu ialah.. dimana ada gigirl, disitu ada princess dress..

Perasan tak.. ada persamaan pada kain songket Sarawak tu kan.. Ha.. kalau nak tau, princess dress yang saya buat untuk anak dara saya tu datangnya dari kain duyung.. ada sikit kain lebihan, customer tak nak bawa balik.. saya pun apa lagi.. dalam kekalutan nak menyiap kan tempahan lain, saya pun apa lagi.. zass jer lah..

Princess dress biasanya dipotong pada 1" atas daripada bahagian pinggang.. bergantung kepada saiz badan kepada yang dewasa.. untuk kanak-kanak, saya memang potong badan baju mengikut kaedah itu.. kainnya pula dipotong dengan kaedah separa bulat dan mempunyai sambungan dibahagian belakang baju...

Ada tambahan zip sorok dibelakang dress untuk memudahkan pemakaian.. paham-paham jer lah kan... budak-budak ni kurang sabar sikit.. nak-nak lagi kalau dapat pakaian baru yang fresh dari pondok jahitan mama dia ni.. hehehe...

Untuk entri berikut saya akan berikan pola berserta ukuran untuk pricess dress ni yer.. Insya Allah..

Kalau ada apa-apa pertanyaan, boleh lah wassap saya.. 018-2204 258..

Sekian, terima kasih. Sampai ketemu di entri selanjutnya kay..


2 comments:

Unknown said...

Cantiknya akk jahit baju tu..kak,sye nk tye,,kain duyung tu,belah tepi die akk pkai pembaris biase atau lengkuk?

zarinah saat said...

salam omri said suraya.. sory lambat reply.. untuk mempola kain duyung kena tengok pemakai nya dulu.. agak2 tuannya kurus peha kecik, boleh pakai pembaris lengkung,, tp kalau tuan punya badan berisi, peha lebar jer.. pakai pembaris lurus jer..