Thursday 29 October 2015

Jom mempola kain/skirt 6 panel

Assalamualaikum semua.. lama juga saya menyepi dari berbloging ni.. tidak lah sesibuk mana pun.. cuma saya dalam peralihan tempat menjahit.. sebelum ni semua jahitan saya buat di rumah tapi disebabkan beberapa faktor kosentrasi dan yang lainnya (almaklum anak ramai..) maka keadaan memaksa saya untuk memindah premis jahitan.. Tak jauh mana pun lokasi baru ni..

Dalam kekalutan pemindahan ni, alhamdulillah saya diberi kesempatan untuk mengikuti beberapa kelas jahitan.. yang dibuat oleh seorang hamba Allah yang boleh saya anggap sebagai mentor.. Sifu Gan Alma Daud.. banyak ilmu, tips dan skill yang saya perolehi daripada dia.. sesungguhnya dia adalah seorang insan yang penuh dengan sifat rendah diri dan suka memberi ilmu.. terserah pada kita untuk bagaimana menerima setiap ilmu tersebut..

Ok.. dah siap promote pasal sifu saya tadi kan.. now kita come back to the point..

Dikesempatan ini, saya nak belanja cara mudah nak buat pola kain/skirt 6 panel.. patern kain yang tengah top meletop sekarang ni kan.. orang cakap tengah musim.. nak dijadikan cerita, sebelum ini, saya membuat kain/skirt 6 panel ini dengan teknik gigi buaya..ternyata cara mempola ini adalah cara yang paling mudah dan pantas..jom mentelaah caranya..


Selamat mencuba semua..

4 comments:

Mimi Aseema said...

Salam sis,
Sy nak tanya, brp meter kain diperlukan utk buat kain duyung 6 panel ni? Sekiranya pinggang sy 28", punggung 37" dan labuh 40"..tq
salmy_anggun2001@yahoo.co.uk

zarinah saat said...

salam mimi.. untuk punggung yang bersaiz S&M, kain yang diperlukan untuk membuat skirt 6 panel ialah 2.5 meter untuk bidang 45".. bergantung kepada kelebaran yang dikehendaki (ukuran dari garisan punggung)..

Unknown said...

Salam sis...ni tak termasuk basi jhitan, kn?kalo basi nk tmbah beraya yer..tq..

zarinah saat said...

salam siti nur liyana alias.. mempola atas kertas, tak perlu letak basi... ukur ngam2.. nanti nak potong kain, tambah kan 1/2" pada setiap sisi pola.. tq