Wednesday 8 June 2016

Tutorial jahit zip sorok

Assalamualaikum sayang2 saya sekalian.. sayang2 sangat kat anda semua.. sebab apa? sebab masih setia berbloging  dengan saya walaupun sekian lama tiada update terkini daripada saya..

Dalam kekalutan dan kesibukan menyiapkan tempahan, hari ni saya nak berikan tutorial menjahit zip sorok pada dress atau jubah baju.. Semoga manfaat untuk anda terutama beginner yang ada keinginan untuk membuat baju untuk hari lebaran yang akan kunjung tiba..

Okay kita mulakan yer.. banyak sangat intro nanti jadi ngantuk pula..

Bahan utama :-
1. Zip sorok (terpulang nak pakai saiz berapa inci pun. Biasanya untuk dress atau jubah kanak-kanak saya  
    gunakan zip 16-18 inci)
2. Tapak zip sorok (saya guna tapak zip yang ada muncung gitu)
3. Tapak zip biasa (boleh pakai mana-mana side pun)

Cara-caranya..

Tandakan garisan dibawah kepala zip
Ini lah tapak zip yang saya guna pemberian dari cikgu jahit saya

Letakkan zip dalam kedudukan kepala zip kebawah (facing down). Buka zip dan letakkan hujung zip yang ditandakan tadi sama aras dengan kain. Pastikan corak kain yang betul memandang atas (facing up). Bahagian belakang baju yang hendak dipasang zip tentunya mempunyai 2 keping kan iaitu bahagian kiri dan kanan. So, sedikit tips dan reminder untuk anda semua yer.. [kain betul facing up, kepala zip facing down][kain belah kiri, zip belah kanan].. hehe.. paham tak ek.. buat2 paham sudah..
Mulakan jahit zip sampai hujung. Jangan sampai langgar kepala zip tu pulak yer, kang tak pasal kena tukar jarum.. waktu ni jangan lupa matikan jahitan sebelum dan selepas habis menjahit..

Ini lah keadaan zip yang telah di zipkan sebelah.. dalam keadaan diatas, pegang kepala zip dalam posisi ibu jari dibawah.. pusing kepala zip 2 kali.. Ini akan menjadikan zip yang sebelah kiri itu akan berpintal dan mengubah kedudukan ke sebelah kanan kain..

Ulang step yang sama

Dari dalam kain, lipat dua dan kemaskan kedudukan zip.. gunakan tapak zip biasa dan mulakan jahitan 1/2 inci daripada titik akhir jahitan kedua-dua belah zip tadi sehinggan ke hujung bawah baju atau dress..
 Beginilah kejadiannya.. Nampak tak lebihan zip yang diatas tu tak? lebihan tu kita akan gunting setelah pelapik leher disempurnakan..

Sekian, tutorial ringkas daripada saya.. Insya Allah di lain entri saya akan hidangkan tutorial menyempurnakan pelapik leher.. Rajin-rajinlah bertandang kepondok saya ni yer..

Zarinah Saat
018-2315547
018-2204258 (WhatsApp sahaja)

No comments: